Comunicación en Lengua Extranjera 2 (Curso 2018/2019)

Idioma INGLES

Créditos ECTS 6

Profesores

 Patricia Rojo Lemos - Coordinadora

Competencias

    Competencias Generales:
    o CG1 Capacidad de análisis y síntesis.
    o CG2 Capacidad de organización y planificación.
    o CG5 Capacidad de decisión.
    o CG6 Capacidad de gestión de la información.
    o CG8 Conocimiento de una lengua extranjera.
    o CG10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
    o CG11 Razonamiento crítico.
    o CG12 Compromiso ético
    o CG15 Aprendizaje autónomo.
    o CG16 Creatividad.
    o CG17 Liderazgo.
    
    Competencias Específicas:
    o CE11 Adquisición de valores y principios éticos
    o CE12 Desarrollo de la capacidad de trabajar en equipo.

Resultados de aprendizaje

    o Lograr que el alumno elabore y comprenda textos y discursos no especializados, en una lengua de uso habitual y cotidiano, según el nivel de lengua extranjera estudiado (B2).
    o Lograr la participación oral y espontánea en conversaciones sobre diversos temas, según el nivel de lengua extranjera estudiado (B2).
    

Requisitos previos

    Para cursar la asignatura Comunicación en Lengua Extranjera 2 se requiere haber adquirido las competencias correspondientes al nivel B1 de idioma extranjero del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas.

Descripción de los contenidos

    A) Contenidos funcionales:
    Escuchar y comentar sobre temas actuales relacionados con el mundo de los negocios, que incluye coaching, marketing, ventas y contabilidad.
    Escuchar y comentar asuntos de interés personal relacionados con el mundo de los negocios.
    Realizar un currículum y una carta de presentación.
    Responder a llamadas telefónicas profesionales.
    Responder a quejas.
    Utilización de lenguaje para la negociación.
    Redactar escritos de carácter personal e informal así como de carácter técnico y/o formal
    Redactar textos relativamente complicados sobre temas generales, específicos e intereses personales
    Expresarse oralmente en reuniones profesionales y formales
    Emitir y defender una opinión; sugerir, mostrar acuerdo y desacuerdo, pedir opiniones: introducir una opinión, ofrecer unaexplicación o ejemplo y especular.
    
    B) Contenidos Gramaticales:
    Tiempos del presente (presente simple, continuo, perfecto simple, perfecto continuo)
    Tiempos del pasado (pasado simple, pasado perfecto, pasado perfecto simple y perfecto)
    Diferentes formas de expresar el futuro(will be doing, will have done, will have been doing)
    La voz pasiva
    Condicionales
    Comparativos
    Verbos modales que describen habilidad, obligación, permiso: , must, ought to, should, have to, can could,
    Los artículos
    Question tags
    Used to, get used to
    
    C) Contenidos Léxicos
    Collocations
    Comparativos
    Expresiones para mostrar acuerdo y desacuerdo
    Adjetivos y sustantivos para describir personalidad.
    Expresiones coloquiales.
    Vocabulario relacionado con técnicas de marketing, estándares de calidad y contabilidad.
    Phrasal Verbs
    Vocabulario relacionado con el mundo de las finanzas y los contratos.

Actividades formativas

    • Clases lectivas:
    o Teóricas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG6, CG8, CG11, CG12, CE11
    o Prácticas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG16, CG17, CE11, CE12
    
    • Realización de:
    o Seminarios:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG16, CG17, CE11, CE12
    o Trabajos:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG15, CG16, CG17, CE11, CE12
    o Prácticas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG15, CG16, CG17, CE11, CE12
    
    • Horas de trabajo personal del alumno:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG11, CG12, CG15, CG16, CE11
    
    • Exámenes y pruebas de evaluación teóricos y prácticos:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG11, CG12, CG15, CG16, CE11.

Cronograma

Pulse sobre este enlace para obtener el cronograma detallado en excel

Sesión: Número de orden dentro de la asignatura. Actividad formativa: MG Clase Magistral,SM Seminario,LB Laboratorios,TL Taller,PC Práctica Clínica,EV Evaluación.

Sesión Actividad Descripción Evaluación
SM1Presentación asignatura y criterios de evaluación. Business fundamentals.
SM2Topic 1: Building a career. The education business. Reading: What price a degree? Discussion: Your degree - who should pay?
SM3Topic 1: Building a career. Vocabulary. Education and career: Collocations relating to higher education and funding. Action verbs for CVs. Verbs relating to career stages.
SM4Topic 1: Building a career. Grammar. Tense review. Past, present and future tenses. Time markers.
SM5Topic 1: Building a career. Speaking. Interviewing: giving reasons. Expressions for giving reasons. Roleplay: a job interview.
SM6Topic 1: Building a career. Writing. Cover letters: Analysis: paragraph function. Language focus: dynamic sentences.
SM7Topic 1: Case Study: Mangalia Business School. Discussion, reading, listening and presentation relating to a Romanian business school.
SM8Topic 2: Information. IT Solutions. Reading: The IT fallacy. Discussion: Attitudes to IT
SM9Topic 2: Information. Vocabulary: Information systems and communication. Comparisons. Verbs relating to IT. Expressions for giving information.
SM10Topic 2: Information. Grammar. Comparing solutions and getting help. Comparatives and superlatives. Polite requests and responses.
SM11Topic 2: Information. Speaking. Telephoning. Expressions for telephoning. Roleplay: telephone situations.
SM12Topic 2: Information. Writing. Memos. Analysis: paragraph order. Language focus: register.
EV13Listening 110
SM14Topic 2: Information. Case study. Meteor Bank. Discussion, reading and listening relating to a Nigerian bank.
SM15Topic 3: What quality means. Reading: Two kinds of quality. Discussion: "Taken-for-granted" quality, "enchanting" quality and planned obsolescence.
EV16Reading 1 & Writing 120
SM17Topic 3: What quality means. Vocabulary. Quality and standards. Word-building. Adjectives relating to quality. Collocations relating to quality standards.
SM18Topic 3: What quality means. Grammar. Passive structures and have something done. Be + past participle (past, present and future tenses; modals) have something done.
SM19Topic 3: What quality means. Speaking. Delivering presentations. Expressions for signposting. Presentation: presenting a product.
SM20Topic 3: What quality means. Writing. Emailing: quality problems. Analysis: level of formality. Language focus: formal and informal expressions.
SM21Topic 3: What quality means. Case study. Zaluski Strawberries. Discussion, reading, listening and presentation relating to a Polish strawberry cooperative.
SM22Topic 4: Feedback. The project team. Reading: Smells like team spirit. Discussion: Project management and team-building.
SM23Topic 4: Feedback. Vocabulary. Managing people and projects. Character descriptions. Adjectives for character types. Colloquial expressions. Project management collocations.
SM24Topic 4: Feedback. Grammar. Regrets, speculation and habits. Modals + have + past participle. Third conditional. Used to; be/get used to.
SM25Topic 4: Feedback. Speaking. Coaching. Expressions for coaching. Roleplay: an interview between a manager and an employee
SM26Topic 4: Feedback. Writing. Reports. Analysis: paragraph function. Language focus: linking words and expressions.
SM27Topic 4: Feedback. Case Study. Trident Overseas. Discussion, reading, listening and roleplay relating to a British oil company operating in Africa.
SM28Topic 5: Selling more. Social media marketing. Reading: Social marketing doesn´t have to suck. Discussion: Attitudes to social media marketing.
SM29Topic 5: Selling more. Vocabulary. The marketing mix. The four Ps, the four Cs, mix coherency and mix dynamics. Marketing techniques. Marketing collocations.
SM30Topic 5: Selling more. Grammar. Questions for persuading. Question tags. Negative questions.
SM31Topic 5: Selling more. Speaking. Dealing with objections. Expressions for dealing with objections. Negotiation: selling a study trip.
SM32Topic 5: Selling more. Writing. Mailshots and sales letters. Analysis: paragraph fuction and content. Language focus: the tripling technique.
SM33Topic 5: Selling more. Case study. Backhat Communications. Discussion, reading, listening and negotiation relating to a South Korean mobile phone supplier.
SM34Topic 6: New business. Developing a business. Reading: Five simple rules for building a blockbuster brand. Discussion: Developing an idea for a new business.
SM35Topic 6: New business. Vocabulary. Funding a start-up. Types of funding. Vocabulary relating to funding. Steps in a funding application. Phrasal verbs.
SM36Topic 6: New business. Grammar. Future continuous and future perfect: will be doing | will have done | will have been doing.
SM37Topic 6: New business. Speaking. Presentations: taking questions. Expressions for commenting on questions. Presentation: a 60-second talk.
SM38Topic 6: New business. Writing. A company profile. Analysis: structure guidelines. Language focus: impact collocations.
SM39Topic 6: New business. Case study. Angels or demons? Discussion, reading, listening and presentation relating to pitching an idea to business angels.
SM40Topic 7: Financial control. Accountants. Reading: Why it´s trendy to be a future accountant. Discussion: Accountancy as a career choice.
SM41Topic 7: Financial control. Vocabulary. Financial documents and regulation. Vocabulary relating to financial documents. Accounting terms. Verbs for enabling and preventing.
SM42Topic 7: Financial control. Grammar. Cause and effect, ability, articles: owing to, stemmed from, led to, resulted in, etc.; can, could, was/were able to, managed to, succeeded in, etc.
SM43Topic 7: Financial control. Speaking. Communicating in meetings. Expressions for communicating in meetings. Roleplay: a meeting.
SM44Topic 7: Financial control. Writing. Minutes. Analysis: presentation and content. Language focus: action verbs.
EV45Listening 210
SM46Topic 7: Financial control. Case study. Car-Glazer. Discussion, reading and listening relating to a Czech glass replacement company.
SM47Topic 8: Fair trade. Reading: Why fair trade is a bad deal. Discussion: Fair trade vs. free trade.
SM48Topic 8: Fair trade. Vocabulary. Contracts and corporate ethics. Collocations with contract. Expressions used in a contract. Types of unethical behaviour.
SM49Topic 8: Fair trade. Grammar. Obligation and permission, inversion: can, can´t, must, mustn´t, have to, don´t have to, (not) allowed to. Using inversion in legal documents.
SM50Topic 8: Fair trade. Speaking. Negotiating a compromise. Expressions for negotiating a compromise. Negotiation: trading commodities.
SM51Topic 8: Fair trade. Writing. Assertive writing. Analysis: adopting the correct tone. Language focus: assertive expressions.
SM52Topic 8: Fair trade. Case study. Green Hills Coffee. Discussion, reading, listening and negotiation relating to a coffee producer and a Guatemalan supplier.
SM53How to make a presentation
SM54How to make a presentation
EV55Reading 210
EV56Writing 210
SM57How to make a presentation
EV58Exposición30
EV59Exposición
EV60Exposición

Sistema y criterios de evaluación

     El proceso de evaluación se realizará con el fin de obtener los resultados de aprendizaje previstos en la memoria.
     Las pruebas que se lleven a cabo evaluarán las cuatro destrezas de la lengua (comprensión escrita, comprensión auditiva, expresión escrita y expresión oral).
    
     Dichas pruebas serán:
    
     • Pruebas de redacción.
     • Pruebas escritas de elección múltiple, verdadero o falso, rellenar
     huecos y contestar preguntas.
     • Ejercicios de lectura y comprensión escrita.
     • Ejercicios de vocabulario y gramática.
     • Realización y exposición de trabajos.
     • Pruebas de comprensión auditiva.
     • Pruebas de expresión oral.
    
    
    S I S T E M A D E E V A L U A C I Ó N
    
    EVALUACIÓN ORDINARIA
    
     Los estudiantes serán evaluados mediante evaluación continua, de la siguiente manera:
    
    1) 60% de la nota final:
        Pruebas escritas relacionadas con la materia (30%):
     Listening.............................. 10%
     Reading + Use of English ...... 10%
     Writing 1............................... 10%
    
        Desarrollo por escrito de un tema recomendado (Writing 2): 15%
    
        Entrega y exposición de trabajos orales en grupo: 15%
    
    2) 30% de la nota final: Prueba parcial a celebrar en convocatoria
     ordinaria del mes de junio.
     Listening …………………… 15%
     Reading + Use of English …. 15%
    
    3) 10% de la nota final: Se valorará por el profesor, el interés manifestado
     por alumno; el grado de participación en las diferentes actividades y
     tareas programadas; el buen comportamiento (puntualidad, corrección
     en el trato con el profesor y con los demás compañeros, predisposición
     al aprendizaje, etc.); el respeto por las opiniones de los demás
     compañeros.
    
    IMPORTANTE:
    
    Una vez realizadas todas las pruebas de evaluación continua, si la nota media global en alguna de las destrezas (Listening, Reading + Use of English, Writing y/u oral) es inferior a 2,5, no se podrá hacer media. En este caso, la calificación final será como máximo un 3 y, por lo tanto, el alumno deberá presentarse a la convocatoria extrordinaria de julio.
    
    
    EXAMEN FINAL: CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA DE JULIO.
    
    Los alumnos serán evaluados de la siguiente manera:
    
    Listening .................................. 25%
    Reading + Use of English ........... 25%
    Writing ...................................... 25%
    Oral ........................................... 25%
    

Bibliografía

    Básica:
    1.- John Allison and Jeremy Townend with Paul Emerson
            The BUsiness 2.0: Mac Millan
            ISBN: 9780230437968
    Complementaria:
    2.- John Allison and Jeremy Townend with Paul Emerson
            The BUsiness 2.0 Workbook: Mac Millan
            ISBN: 9780230437975