Comunicación en Lengua Extranjera 1 (Curso 2018/2019)

Idioma INGLES

Créditos ECTS 6

Profesores

 Paola Bruna Viganò - Coordinadora
 Olga Luna Estévez

Objetivos

    Adquisición de las competencias necesarias de los métodos existentes para alcanzar un nivel B1 en lengua inglesa atendiendo especialmente a la expresión individual (oral y escrita), el proceso comunicativo (habla y escucha), el empleo correcto de la lengua oral y escrita (corrección, coherencia y adecuación, propiedad léxica, ortografía, vocabulario, pronunciación y creatividad);;; la lectura de textos (lectura, comprensión y capacidad crítica).

Competencias

    Competencias Generales:
    o CG1 Capacidad de análisis y síntesis.
    o CG2 Capacidad de organización y planificación.
    o CG5 Capacidad de decisión.
    o CG6 Capacidad de gestión de la información.
    o CG8 Conocimiento de una lengua extranjera.
    o CG10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
    o CG11 Razonamiento crítico.
    o CG12 Compromiso ético
    o CG15 Aprendizaje autónomo.
    o CG16 Creatividad.
    o CG17 Liderazgo.
    Competencias Específicas:
    o CE11 Adquisición de valores y principios éticos
    o CE12 Desarrollo de la capacidad de trabajar en equipo.
    

Resultados de aprendizaje

    o Lograr que el alumno elabore y comprenda textos y discursos no especializados, en una lengua de uso habitual y cotidiano, según el nivel de lengua extranjera estudiado (B1).
    o Lograr la participación oral y espontánea en conversaciones sobre diversos temas, según el nivel de lengua extranjera estudiado (B1).
    

Requisitos previos

    No se han descrito.

Descripción de los contenidos

    A)    Contenidos funcionales:
    
    Conocer la estructura de un currículum y realizar uno.
    Contestar cartas formales e informales.
    Contestar a llamadas telefónicas.
    Describir personas: características personales y físicas.
    Dar consejos y recomendaciones en el ámbito de los negocios.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre el departamento de ayuda al consumidor.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre una cadena de restauración de comida rápida.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre incentivos.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre comercio internacional.
    Realizar entrevistas de trabajo.
    Expresarse oralmente en reuniones de negocios.
    Dar instrucciones para intentar resolver problemas técnicos .
    
    B) Contenidos Gramaticales:
    
    Tiempos del presente
    Diferentes tipos de pasado (simples y perfectos)
    Diferentes tipos de futuro
    Verbos modales
    Preposiciones
    Condicionales
    Frases comparativas
    Determinantes de cantidad
    Oraciones relativas
    La voz pasiva
    El estilo indirecto
    
    C)    Contenidos Léxicos
    
    Vocabulario relacionado con la organización de las empresas
    Léxico relacionado con asuntos de actualidad y medios de comunicación
    Vocabulario relacionado con trabajos y horarios
    Léxico relacionado con la realización de currículums
    Léxico relacionado con las presentaciones en clase.
    Realizar peticiones formales de manera educada.
    Vocabulario utilizado en reuniones de negocios
    Vocabulario sobre créditos, seguros y transacciones bancarias.

Actividades formativas

    • Clases lectivas:
    - Teóricas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG6, CG8, CG11, CG12, CE11.
    - Prácticas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG16, CG17, CE11, CE12.
    • Realización de:
    - Seminarios:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG16, CG17, CE11, CE12.
    - Trabajos:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG15, CG16, CG17, CE11, CE12.
    - Prácticas:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG10, CG11, CG12, CG15, CG16, CG17, CE11, CE12.
    • Horas de trabajo personal del alumno:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG11, CG12, CG15, CG16, CE11.
    • Exámenes y pruebas de evaluación teóricos y prácticos:
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Competencias relacionadas: CG1, CG2, CG5, CG6, CG8, CG11, CG12, CG15, CG16, CE11.

Cronograma

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Sesión: Número de orden dentro de la asignatura. Actividad formativa: MG Clase Magistral,SM Seminario,LB Laboratorios,TL Taller,PC Práctica Clínica,EV Evaluación.

Sesión Actividad Descripción Evaluación
SM1Presentación asignatura y criterios de evaluación. Business fundamentals.
SM2Topic 1: Corporate Culture. Reading: Monkey business. Discussion: Unwritten rules in the workplace.
SM3Topic 1: Corporate Culture. Vocabulary: Work organization and responsibility. Company departments. Job titles. Describing responsibilities.
SM4Topic 1: Corporate Culture. Grammar: Past tenses and advice structures. Past simple and continuous, past perfect, should, ought to, it´s a good idea to.
SM5Topic 1: Corporate Culture. Speaking: meetings one-to-one. Expressions for giving diplomatic advice. Roleplay: a one-to-one meeting.
SM6Topic 1: Corporate Culture. Writing: A placement report. Analysis: report structure. Laguage focus: formal phrases.
SM7Topic 1: Corporate Culture. Case study: Discussion, reading, listening and writing related to counselling and giving advice.
SM8Topic 2: Customer support. Call centres. Reading: Manilla calling. Discussion: The location of call centres.
SM9Topic 2: Customer support. Vocabulary: Customer service and telephoning. Personal qualities. Decribing problems. Phrasal verbs for phoning.
SM10Topic 2: Customer support. Grammar: Asking questions and giving instructions. Yes/No questions. Wh-questions. Have to, might have to, need to.
SM11Topic 2: Customer support.Speaking: dealing with problems by telephone. Expressions for giving instructions. Roleplay: a technical problem.
SM12Topic 2: Customer support. Writing: Formal and informal correspondence. Analysis: formal vs informal. Language focus: email expressions.
EV13Listening 110
SM14Topic 2: Customer support. Case study. Cybertartan Software. Discussion, reading, listening, and presentation related to a customer service centre in Scotland.
SM15Topic 3: Products and packaging. Reading: Wrap rage. Discussion: Packaging an electronic toy.
EV16Reading 1 & Writing 120
SM17Topic 3: Products and packaging. Vocabulary. Specifications and features. Measurements. Product description. Expressions for product presentations.
SM18Topic 3: Products and packaging. Grammar: Relative clauses, articles and noun combinations. Noun combinations.Relative clauses. A/An, the and no article. Noun combinations.
SM19Topic 3: Products and packaging. Speaking: Expressions for structuring a presentation. Roleplay: presentation of a new product.
SM20Topic 3: Products and packaging. Writing: A product description. Analysis: structure of a product description. Language focus: features and benefits.
SM21Topic 3: Products and packaging. Case study. Big Jack´s Pizza. Discussion, reading, listening and presentation related to a Hong Kong fast food chain.
SM22Topic 4: Careers. Career choices. Reading: Ten tips for creating a career that lights your fire. Discussion: Managing your career.
SM23Topic 4: Careers. Vocabulary. Careers, personal skills and qualities. Job benefits. Recruitment and employment verbs. Skills and qualities.
SM24Topic 4: Careers Grammar. Present tenses. Present simple, present continuous. Present perfect, continuous.
SM25Topic 4: Careers. Speaking. Job interviews. Expressions for answering job interview questions. Roleplay: job interviews.
SM26Topic 4: Careers. Writing. A CV. Analysis: structure of a CV. Language focus: appropiate CV expressions.
SM27Topic 4: Careers. Case Study. Gap years and career breaks. Reading, listening, writing and roleplay related to gap year placement and career breaks.
SM28Topic 5: Making deals. Retailing. Reading: Retail finds its new best friend. Discussion: Social media and shopping.
SM29Topic 5: Making deals. Vocabulary. Negociating and retailing. Collocations for negotiating. E-tail transactions.
SM30Topic 5: Making deals. Grammar. Conditionals and recommendations. If+ present+will; if+ past simple+ would. Recommend, advise, suggest.
SM31Topic 5: Making deals. Speaking. Negotiations- bargaining. Expressions for bargaining and making offers. Roleplay: a negotiation.
SM32Topic 5: Making deals. Writing. A proposal. Analysis: the structure of a proposal. Language focus: options and contingencies.
SM33Topic 5: Making deals. Case study. St. John´s Beach Club. Reading, listening, and discussion related to negotiating an incentive travel package in Antigua.
SM34Topic 6: Company and community. Reading: Corporate social responsibility, Reading: The Johnson and Johnson Credo. Discussion: Different aspects of corporate social responsibility.
SM35Topic 6: Company and community.Vocabulary: Meetings, ethical behaviour and social performance. Meetings expressions. Adjectives for talking about ethics. CSR collocations.
SM36Topic 6: Company and community. Grammar: The passive and reported speech. Passive structures. Reported speech- tell, promise, assure, ask, say, guarantee, claim, explain, imply, state.
SM37Topic 6: Company and community. Speaking: Meetings - teamwork. Expressions for contributing to meetings. Roleplay: meetings.
SM38Topic 6: Company and community. Writing: Reports and minutes. Analysis: the structure of minutes and reports. Lagnuage focus: linking words and expressions.
SM39Topic 6: Company and community. Case study: Phoenix: Discussion, reading, listening, and roleplay related to a car recycling plant in Australia.
SM40Topic 7: Mergers and acquisitions. Reading: Risks and opportunities in M&A. Reading: Lessons in M&A. Discussion: The pros and cons of taking over a business.
SM41Topic 7: Mergers and acquisitions. Vocabulary: Business performance. Financial information. Describing charts and graphs. Results and consequences
SM42Topic 7: Mergers and acquisitions. Grammar: Future forms and expressing likelihood. Will and going to. Present continuous. Could, may, might, be likely/unlikely to, be bound to.
SM43Topic 7: Mergers and acquisitions. Speaking: Presentations - visuals. Expressions for describing slides and visual aids. Roleplay: a presentation.
SM44Topic 7: Mergers and acquisitions. Writing: Presentation slides. Analysis: presentation slide layout. Language focus: being brief and concise.
EV45Listening 210
SM46Topic 7: Mergers and acquisitions. Case study: Calisto. Discussion, listening, reading and presentation related to a musical instruments manufacturer in Central America.
SM47Topic 8: International trade. Reading: Export sales and payment. Reading: Pinball wizard learns from mistakes. Discussion: Payment methods for exporters.
SM48Topic 8: International trade. Vocabulary: International deals and payments. Making and processing payments. Credit and insurance. Business transactions.
SM49Topic 8: International trade. Grammar: Prepositions. Time expressions with in, on and at. Ago, last, next, yesterday and tomorrow. Dependent prepositions.
SM50Topic 8: International trade. Speaking: Negotiations - diplomacy. Expressions for checking understanding, correcting and reformulating. Roleplay: negotiations.
SM51Topic 8: International trade. Writing: Request and reminders. Analysis: formulating requests for payment. Language focus: sounding polite.
SM52Topic 8: International trade. Case study: Jeddah Royal Beach Resort. Discussion, reading and listening related to a luxury resort in Jeddah.
SM53How to make a presentation
SM54How to make a presentation
EV55Reading 210
EV56Writing 210
SM57How to make a presentation
EV58Exposición30
EV59Exposición
EV60Exposición

Sistema y criterios de evaluación

    PRUEBAS DE EVALUACIÓN:
    
    CONVOCATORIA ORDINARIA:
    - 60% de la nota final:
    La realización de las prácticas.
    Pruebas escritas relacionadas con la materia.
    Entrega y exposición de trabajos en grupo.
    Entrega y exposición de trabajos individuales.
    
    - 30% de la nota final: Prueba parcial a celebrar en convocatoria ordinaria del mes de junio.
    
    - 10% de la nota final: se valorará por el profesor, el interés manifestado por alumno;;; el grado de participación en las diferentes actividades y tareas programadas;;; el buen comportamiento (puntualidad, corrección en el trato con el profesor y con los demás compañeros, predisposición al aprendizaje,
    etc.);;; el respeto por las opiniones de los demás compañeros.
    
    CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA: Consistirá en un examen con un valor del 100% de la nota final, donde se evaluará al estudiante de todas las destrezas (listening, reading, writing and oral skills).
    
    Una vez realizadas todas las pruebas (tanto en convocatoria ordinaria como extraordinaria), si la nota media global en alguna de las destrezas (reading, writing, listening y/u speaking) es inferior a 2,5, no se podrá hacer media. En este caso, la calificación final será como máximo un 3.
    
    

Bibliografía

    Básica:
    1.- Allison, John. Emmerson, Paul
            The Business 2.0. B1 Intermediate. Student´s Book: MacMillan
            ISBN: 9780230437883
    Complementaria:
    2.- Raymond Murphy
            English Grammar in Use: Cambridge University Press
            ISBN: 9780521537629