Comunicación en Lengua Extranjera 1 (Curso 2018/2019)

Idioma INGLES

Créditos ECTS 6

Profesores

 Carmen Melchor Íñiguez - Coordinadora

Objetivos

    La asignatura Comunicación en Lengua Extranjera I: Inglés es anual y consta de 6 créditos. En esta asignatura se pretende formar a los alumnos con los métodos existentes para alcanzar un nivel B1 en lengua inglesa atendiendo especialmente a la expresión individual (oral y escrita), el proceso comunicativo (habla y escucha), el empleo correcto de la lengua oral y escrita (corrección, coherencia y adecuación, propiedad léxica, ortografía, vocabulario, pronunciación y creatividad);;; la lectura de textos (lectura, comprensión y capacidad crítica).

Competencias

     COMPETENCIAS GENÉRICAS
    CG01 Capacidad de análisis y síntesis.
    CG03 Comunicación oral y escrita en lengua nativa.
    CG04 Comunicación oral y escrita en lengua extranjera.
    CG10 Trabajo en equipo
    CG11 Trabajo en un entorno diverso e y multiculturales.
    CG12 Trabajo en un contexto internacional.
    COMP. ESPECIF. TITULACIÓN
    CE10 Leer y comunicarse en más de un idioma, en especial en inglés.
    CE12 Capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica.
    COMP. ESPECIF. MODULO/ASIGNATURA
    CEMB10 Adquirir las habilidades de comunicación y relación interpersonal, de escucha activa,
    orientadas a la obtención, estructuración e interpretación de la información obtenida.
    CEMB13 Lograr que el alumno elabore y comprenda textos y discursos no especializados, en
    una lengua de uso habitual y cotidiano, según el nivel de lengua extranjera estudiado.
    CEMB14 Lograr la participación oral y espontánea en conversaciones sobre diversos temas, según el nivel de lengua extranjera estudiado.
    

Resultados de aprendizaje

    Que el alumno tenga habilidades de comunicación y relación interpersonal, de escucha activa, orientadas a la obtención, estructuración e interpretación de la
    información obtenida.
    Que el alumno pueda afrontar una entrevista, una reunión o una situación que requiera una cierta dosis de improvisación.
    Que el alumno elabore y comprenda textos y discursos no especializados, en una lengua de uso habitual y cotidiano, según el nivel de lengua extranjera estudiado.
    Que el alumno participe oral y espontánea en conversaciones sobre diversos temas, según el nivel de lengua extranjera estudiado

Requisitos previos

    No existen requisitos previos.

Descripción de los contenidos

    A)    Contenidos funcionales:
    
    Conocer la estructura de un currículum y realizar uno.
    Contestar cartas formales e informales.
    Contestar a llamadas telefónicas.
    Describir personas: características personales y físicas.
    Dar consejos y recomendaciones en el ámbito de los negocios.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre el departamento de ayuda al consumidor.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre una cadena de restauración de comida rápida.
    Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre incentivos.
     Emitir opiniones, leer y realizar presentaciones sobre comercio internacional.
    Realizar entrevistas de trabajo.
    Expresarse oralmente en reuniones de negocios.
    Dar instrucciones para intentar resolver problemas técnicos .
    
    B) Contenidos Gramaticales:
     Tiempos del presente
     Diferentes tipos de pasado (simples y perfectos)
     Diferentes tipos de futuro
     Verbos modales
     preposiciones
     Condicionales
     Frases comparativas
     Determinantes de cantidad
     Oraciones relativas
     La voz pasiva
     El estilo indirecto
    
    
    B)    Contenidos Léxicos
    
    Vocabulario relacionado con la organización de las empresas
     Léxico relacionado con asuntos de actualidad y medios de comunicación
     Vocabulario relacionado con trabajos y horarios
     Léxico relacionado con la realización de currículums
    Léxico relacionado con las presentaciones en clase.
    Realizar peticiones formales de manera educada.
    Vocabulario utilizado en reuniones de negocios
    Vocabulario sobre créditos, seguros y transacciones bancarias.
    

Actividades formativas

    1.    Clases Magistrales: Clases lectivas teóricas y prácticas, donde se exponen los conceptos relacionados con las materias. (PRESENCIAL)
    2.    Resolución de problemas o casos prácticos, sesiones en aula informática y otras actividades de aprendizaje cooperativo. (PRESENCIAL)
    3.    Trabajo personal del estudiante (NO PRESENCIAL)
    4.    Actividades de evaluación (PRESENCIAL)
    

Cronograma

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Sesión: Número de orden dentro de la asignatura. Actividad formativa: MG Clase Magistral,SM Seminario,LB Laboratorios,TL Taller,PC Práctica Clínica,EV Evaluación.

Sesión Actividad Descripción Evaluación
SM1Presentación asignatura y criterios de evaluación. Business fundamentals.
SM2Topic 1: Corporate Culture. Reading: Monkey business. Discussion: Unwritten rules in the workplace.
SM3Topic 1: Corporate Culture. Vocabulary: Work organization and responsibility. Company departments. Job titles. Describing responsibilities.
SM4Topic 1: Corporate Culture. Grammar: Past tenses and advice structures. Past simple and continuous, past perfect, should, ought to, it´s a good idea to.
SM5Topic 1: Corporate Culture. Speaking: meetings one-to-one. Expressions for giving diplomatic advice. Roleplay: a one-to-one meeting.
SM6Topic 1: Corporate Culture. Writing: A placement report. Analysis: report structure. Laguage focus: formal phrases.
SM7Topic 1: Corporate Culture. Case study: Discussion, reading, listening and writing related to counselling and giving advice.
SM8Topic 2: Customer support. Call centres. Reading: Manilla calling. Discussion: The location of call centres.
SM9Topic 2: Customer support. Vocabulary: Customer service and telephoning. Personal qualities. Decribing problems. Phrasal verbs for phoning.
SM10Topic 2: Customer support. Grammar: Asking questions and giving instructions. Yes/No questions. Wh-questions. Have to, might have to, need to.
SM11Topic 2: Customer support.Speaking: dealing with problems by telephone. Expressions for giving instructions. Roleplay: a technical problem.
SM12Topic 2: Customer support. Writing: Formal and informal correspondence. Analysis: formal vs informal. Language focus: email expressions.
EV13Listening 110
SM14Topic 2: Customer support. Case study. Cybertartan Software. Discussion, reading, listening, and presentation related to a customer service centre in Scotland.
SM15Topic 3: Products and packaging. Reading: Wrap rage. Discussion: Packaging an electronic toy.
EV16Reading 1 & Writing 120
SM17Topic 3: Products and packaging. Vocabulary. Specifications and features. Measurements. Product description. Expressions for product presentations.
SM18Topic 3: Products and packaging. Grammar: Relative clauses, articles and noun combinations. Noun combinations.Relative clauses. A/An, the and no article. Noun combinations.
SM19Topic 3: Products and packaging. Speaking: Expressions for structuring a presentation. Roleplay: presentation of a new product.
SM20Topic 3: Products and packaging. Writing: A product description. Analysis: structure of a product description. Language focus: features and benefits.
SM21Topic 3: Products and packaging. Case study. Big Jack´s Pizza. Discussion, reading, listening and presentation related to a Hong Kong fast food chain.
SM22Topic 4: Careers. Career choices. Reading: Ten tips for creating a career that lights your fire. Discussion: Managing your career.
SM23Topic 4: Careers. Vocabulary. Careers, personal skills and qualities. Job benefits. Recruitment and employment verbs. Skills and qualities.
SM24Topic 4: Careers Grammar. Present tenses. Present simple, present continuous. Present perfect, continuous.
SM25Topic 4: Careers. Speaking. Job interviews. Expressions for answering job interview questions. Roleplay: job interviews.
SM26Topic 4: Careers. Writing. A CV. Analysis: structure of a CV. Language focus: appropiate CV expressions.
SM27Topic 4: Careers. Case Study. Gap years and career breaks. Reading, listening, writing and roleplay related to gap year placement and career breaks.
SM28Topic 5: Making deals. Retailing. Reading: Retail finds its new best friend. Discussion: Social media and shopping.
SM29Topic 5: Making deals. Vocabulary. Negociating and retailing. Collocations for negotiating. E-tail transactions.
SM30Topic 5: Making deals. Grammar. Conditionals and recommendations. If+ present+will; if+ past simple+ would. Recommend, advise, suggest.
SM31Topic 5: Making deals. Speaking. Negotiations- bargaining. Expressions for bargaining and making offers. Roleplay: a negotiation.
SM32Topic 5: Making deals. Writing. A proposal. Analysis: the structure of a proposal. Language focus: options and contingencies.
SM33Topic 5: Making deals. Case study. St. John´s Beach Club. Reading, listening, and discussion related to negotiating an incentive travel package in Antigua.
SM34Topic 6: Company and community. Reading: Corporate social responsibility, Reading: The Johnson and Johnson Credo. Discussion: Different aspects of corporate social responsibility.
SM35Topic 6: Company and community.Vocabulary: Meetings, ethical behaviour and social performance. Meetings expressions. Adjectives for talking about ethics. CSR collocations.
SM36Topic 6: Company and community. Grammar: The passive and reported speech. Passive structures. Reported speech- tell, promise, assure, ask, say, guarantee, claim, explain, imply, state.
SM37Topic 6: Company and community. Speaking: Meetings - teamwork. Expressions for contributing to meetings. Roleplay: meetings.
SM38Topic 6: Company and community. Writing: Reports and minutes. Analysis: the structure of minutes and reports. Lagnuage focus: linking words and expressions.
SM39Topic 6: Company and community. Case study: Phoenix: Discussion, reading, listening, and roleplay related to a car recycling plant in Australia.
SM40Topic 7: Mergers and acquisitions. Reading: Risks and opportunities in M&A. Reading: Lessons in M&A. Discussion: The pros and cons of taking over a business.
SM41Topic 7: Mergers and acquisitions. Vocabulary: Business performance. Financial information. Describing charts and graphs. Results and consequences
SM42Topic 7: Mergers and acquisitions. Grammar: Future forms and expressing likelihood. Will and going to. Present continuous. Could, may, might, be likely/unlikely to, be bound to.
SM43Topic 7: Mergers and acquisitions. Speaking: Presentations - visuals. Expressions for describing slides and visual aids. Roleplay: a presentation.
SM44Topic 7: Mergers and acquisitions. Writing: Presentation slides. Analysis: presentation slide layout. Language focus: being brief and concise.
EV45Listening 210
SM46Topic 7: Mergers and acquisitions. Case study: Calisto. Discussion, listening, reading and presentation related to a musical instruments manufacturer in Central America.
SM47Topic 8: International trade. Reading: Export sales and payment. Reading: Pinball wizard learns from mistakes. Discussion: Payment methods for exporters.
SM48Topic 8: International trade. Vocabulary: International deals and payments. Making and processing payments. Credit and insurance. Business transactions.
SM49Topic 8: International trade. Grammar: Prepositions. Time expressions with in, on and at. Ago, last, next, yesterday and tomorrow. Dependent prepositions.
SM50Topic 8: International trade. Speaking: Negotiations - diplomacy. Expressions for checking understanding, correcting and reformulating. Roleplay: negotiations.
SM51Topic 8: International trade. Writing: Request and reminders. Analysis: formulating requests for payment. Language focus: sounding polite.
SM52Topic 8: International trade. Case study: Jeddah Royal Beach Resort. Discussion, reading and listening related to a luxury resort in Jeddah.
SM53How to make a presentation
SM54How to make a presentation
EV55Reading 210
EV56Writing 210
SM57How to make a presentation
EV58Exposición30
EV59Exposición
EV60Exposición

Sistema y criterios de evaluación

    EVALUACIÓN CONTINUA
    
     Los estudiantes serán evaluados mediante evaluación continua, de la siguiente manera:
    
     Prueba parcial 1 (Total 30%):
     Reading: 10%
     Writing 10%
     Listening 10%
    
     Prueba Parcial 2 (45%):
     Writing 15%
     Reading 15%
     Listening 15%
    
     Oral 15% ( Si el estudiante aprobara la prueba oral con una nota mínima de 5 en clase, se le guardara la nota para la convocatoria ordinaria)
    
     Trabajo en clase (comportamiento/actitud en clase, asistencia y participación activa, realización de tareas): 5%
    
     Apreciación del profesor 5%
    
    
     IMPORTANTE:
    
     En el caso de que el estudiante no haya realizado cualquiera de las pruebas parciales o las suspenda, el examen de convocatoria ordinaria tendrá un valor de 100%. En este caso los estudiantes serán evaluados de la siguiente manera:
    
     Writing 25%
     Reading 25%
     Listening 25%
     Oral 25%
    
     Una vez realizadas todas las pruebas de evaluación continua, si la nota media global en alguna de las destrezas (reading, writing, listening y/u oral) es inferior a 2,5, no se podrá hacer media. En este caso, la calificación final será como máximo un 3 y, por lo tanto, el alumno deberá presentarse a la convocatoria ordinaria correspondiente.
    
     EXAMEN FINAL: CONVOCATORIA ORDINARIA SIN EVALUACIÓN CONTINUA Y/ O CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA.
    
     Los alumnos serán evaluados de la siguiente manera:
    
     Writing 25%
     Reading 25%
     Listening 25%
     Oral 25%

Bibliografía

    Básica:
    1.- Allison, John. Emmerson, Paul
            The Business 2.0. B1 Intermediate. Student´s Book: MacMillan
            ISBN: 9780230437883